×

Fout

We konden geen overeenkomende tags vinden

Drop-off

Een drop is niets anders dan een hoogte verschil naar omlaag overbruggen, waarbij de wielen een korte tijd geen contact hebben met de ondergrond. Een stoeprand afrijden waarbij je met beide wielen geen contact maakt met de ondergrond is dus ook een drop. Afhankelijk van de situatie kun je middels een drop-off behoorlijke valhoogtes overbruggen. Ik zeg hierbij valhoogtes omdat je niets anders doet dan op een gecontroleerde wijze naar beneden vallen. De valhoogte die je kunt overbruggen is onder andere afhankelijk van van je landing-zone. Loopt de landing-zone af dan kun je hogere hoogtes overbruggen dan wanneer de landing-zone horizontaal is. Bij een aflopende landing-zone komen er namelijk minder krachten op mens en fiets te staan dan bij een horizontale landing-zone. Welke techniek je gebruikt is dan ook afhankelijk van de situatie die je aantreft.

Maar wat is nu die juiste techniek om een drop-off te nemen?

   Drop-off (floater)

In deze situatie gaan we er vanuit dat de landing-zone aflopend is. Dit wil dus zeggen dat de plek waar je gaat landen tijdens je val afloopt van hoog naar laag. Met deze techniek kun je makkelijk meerdere hoogte (omlaag) meters overbruggen. Op zich is de techniek niet zo moeilijk, maar vaak zit het probleem bij de drop-off tussen de oren. Je moet het maar durven om een plateau af te rijden om vervolgens de diepte in te duiken. Ondanks dat de techniek niet zo moeilijk is, is het risico op letsel wel hoog. Ook hier is timing en snelheid van hoog belang. Indien mogelijk zet je zadel dan zo laag mogelijk. Hierdoor wordt niet alleen je LZP (lichaamszwaartepunt) om laag gebracht maar dit zorgt ook voor meer bewegingsvrijheid.

Voordat je aan een drop-off begint ga je eerst de situatie goed bekijken. Hoe ziet de landing-zone er uit? Welke snelheid moet ik hebben om goed uit te komen? Kijk vooral goed hoe andere de drop-off nemen. Fiets rusting de aanloop naar de drop-off een aantal keer goed voor alvorens je daadwerkelijk de sprong maakt.

Belangrijk bij een drop-off is de snelheid waarmee je aan komt rijden(1). Ga je te hard dan heb je kans dat je voorbij de aflopende landing-zone terecht komt. Ga je te langzaam dan zakt je voorwiel al omlaag voordat je achterwiel de rand verlaat. Het is dan lastiger om de valhoek van de fiets te corrigeren. Ga in de aanvalshouding en concentreer je op de rand van de afsprong(2). De aanval houding ziet er als volgt uit: Ga staan op je pedalen, zorg er voor dat je armen en benen ligt bewogen zijn. Plaats voeten op gelijke hoogte, crank staat dus horizontaal, plaats vervolgens het lichaamszwaartepunt ongeveer boven de trapas. In deze houding heb je de meest optimale wendbaarheid en is de veerkracht in je lichaam het hoogst waardoor je snel kunt reageren op veranderende omstandigheden.

Laat de fiets het werk voor je doen. Als het voorwiel bij de rand is verplaats je je lichaam naar achteren(3). Je LZP komt dan ook achterzijde van de fiets te liggen. Gelijktijdig trek je ook je stuur op. Het voorwiel hoeft niet direct de lucht in te gaan, maar dit zorgt er meer voor dat je voorwiel niet direct de diepte in duikt. Hierdoor zul je vrijwel horizontaal het plateau af rijden. Concentreer je op de landing-plaats. Zorg er voor dat de fiets in lijn komt met de ondergrond, met andere woorden de stand van de fiets moet parallel komen staan met de stand van de landing-zone. Dit doe je door je armen te strekken(4).

Vlak voor de landing breng je je heupen naar voren tot boven de trapas. Dit zorgt er voor dat je tijdens de landing voldoende druk op je voorwiel hebt zodat je maximale controle op je fiets kunt behouden. Strek hierbij je armen en benen ver genoeg uit(5). Hiermee zorg je ervoor dat je tijdens de landing zo'n 30cm extra veerweg krijgt wanneer je daadwerkelijk de grond raakt. Vang de klap op door je armen en benen in te veren(6).

De techniek voor het aanleren van de drop-off is niet moeilijk. Het is meer de kunst om het op een veilige wijze uit te voeren. Start ook hier met het droog oefenen. Begin rustig aan bij een stoeprandje en zoek vervolgen in het bos naar plekjes waarbij je deze techniek langzaam kunt verbeteren. Bouw vervolgens in kleinere stappen de hoogtes uit. 

Samengevat : 

  • Controleer van te voren de drop-off.
  • Zorg voor de juiste snelheid.
  • Kom aanrijden in de aanval houding.
  • Als je voorwiel bij de rand is verplaats dan je lichaam naar achteren.
  • Trek je voorwiel omhoog. 
  • Breng fiets in-lijn met landingsplaats door armen te strekken. 
  • Verplaats heupen naar voren tot boven trapas.
  • Strek armen en benen. 
  • Vang de landing op door armen en benen in te veren. 

 

 Drop-off (wheelie-drop)

Een wheelie-drop gebruik je wanneer de landing-zone niet aflopend is maar horizontaal. Ondanks dat er bikers zijn die deze techniek ook gebruiken bij hoogte verschillen van meer dan drie meter is deze niet geschikt voor grote hoogtes. Bij een drop op een aflopende landing-zone wordt de val-energie mee gegeven in het uitrollen na de landing. Bij een horizontale landing-zone komen alle krachten tijdens de landing terecht bij de mens en de fiets. Vandaar deze meer geschikt is voor bij lagere hoogtes. Voordeel van de wheelie-drop is dat deze ook op lagere snelheden te doen is.

Uitgangspunt bij een wheelie-drop is zoals het woord al zegt, dat je landt op je achterwiel en vervolgens uitrolt op je voorwiel. Hoe ziet deze techniek er dan uit?

We gaan er even vanuit dat we een drop gaan doen vanaf een muurtje van ongeveer 50cm hoog en dat we gaan landen op een horizontale vloer. Vlak voor het bereiken van de rand van het muurtje gaan we de techniek gebruiken voor het maken van een wheelie. Breng bovenlijf omlaag en geef vervolgens met je sterkste voet een krachtige pedaal-trap(1). Breng gelijktijdig je bovenlichaam naar boven en naar achteren. Belangrijk hierbij is je armen gestrekt te houden(2). Het enige verschil met een normale wheelie is dat je nu niet op het zadel blijft zitten maar staat. Zorg ervoor dat het voorwiel goed omhoog komt, in dit geval is hoe hoger, hoe beter. Is je voorwiel te laag bestaat de kans dat je alsnog met het voorwiel als eerste naar beneden gaat. 

Rijd nu de drop af. Je zult, mits je de wheelie goed hebt uitgevoerd, als eerste met het achterwiel de grond raken(3). Vang de val op door je benen mee in te trekken. Breng vervolgens het voorwiel naar de grond(4). Door deze techniek veel te oefenen zul uiteindelijk zelf goed kunnen bepalen tot welke hoogte jij de wheelie-drop kunt gebruiken.

Samengevat : 

  • Kom aanrijden in de aanval houding.
  • Breng bovenlijf ruim de voor rand omlaag.
  • Geef vervolgens met je sterkste voet een krachtige pedaal-trap.
  • Breng bovenlichaam naar boven en naar achteren. 
  • Houd de armen gestrekt.
  • Blijf staan op pedalen. 
  • Rijd vervolgens drop af.
  • Strek benen. 
  • Land op achterwiel.
  • Vang klap op door benen in te veren. 
  • Breng vervolgens voorwiel naar de grond.

 

© 2019 MTB Club Licht Verzet
Terug