Frequenty Asked Questions - FAQ

Veilig MTB-en, waar kan ik op letten

Bij het beoefenen van onze mooie sport/hobby streven wij naar ‘safety first’. Bij het biken loop je kans dat je ten val komt maar er zijn ook andere risico’s. 

Om het risico van een nare afloop te beperken is het goed daarbij even stil te staan.

Veiligheidsaandachtspunten

Bij onze evenementen en trainingen in het bijzonder streven de trainers naar oefeningen en activiteiten waardoor het voor de deelnemers leuk en uitdagend is. Maar om beter te kunnen worden moet je als deelnemer soms een beetje de grenzen verleggen en soms zelfs angsten overwinnen. Trainers instrueren, stimuleren en begeleiden maar het besluit om iets al dan niet te doen ligt altijd bij de deelnemer zelf. En soms gaat dat fout, maar zonder fouten kun je nu eenmaal niet leren. Daar is op zich niets mis mee mits het aangegane risico te overzien is. Om dat risico zoveel mogelijk te beperken moet jij je persoonlijke uitrusting voor elkaar hebben.

Helm verplicht
Het dragen van een goedgekeurde fietsvalhelm is bij onze club verplicht. In het algemeen biedt een MTB enduro helm die wat dieper doorloopt over het achterhoofd de beste bescherming voor XC gebruik terwijl bij freeride het soms beter is zelfs een fullface of integraal helm te dragen. Waar we dat niet specifiek eisen (bv bij sommige enduro of downhill wedstrijden) is dat ieders eigen keuze. Wel is van belang de manier waarop de helm op het hoofd past en hoe die is vastgezet. 

a. Helm. Tijdens het mountainbiken is het dragen van een goede en goed passende fietshelm van levensbelang. Een helm die te groot is en te ruim zit, biedt niet veel bescherming omdat die verschuift bij een val. Zorg dat het hoofd goed wordt opgesloten en de helmbandjes juist zijn aangehaald. Zie hier hoe 

b. Na een stevige crash dient een helm vervangen te worden. Het dempingsmateriaal is dan samengedrukt en kan een volgende keer op die plaats de val niet afdoende dempen. Sommige helm leveranciers hebben een crash vervangingsregeling.

c. Een helm mag niet te oud mag zijn, tussen 4 en 6 jaar is al heel wat. De weekmaker in het helm materiaal verdampt in de loop van tijd en het materiaal wordt dan brosser, scheurt daardoor snel bij een val en dempt aanzienlijk minder. Vervang je helm tijdig, voorkomen is beter. 

d. In Case of Emergency (ICE). Zet het nummer van een verwant die gebeld moet worden in geval van een calamiteit in je telefoon onder ICE. In de telefoon is niet verplicht bij ons maar wel dat je het ICE nummer op de buitenzijde van je helm hebt staan, bv op een sticker. De beste plaats is aan de binnenzijde van je helmklep.

HANDSCHOENEN
Gebruik altijd volvinger handschoenen op je MTB. Dit is niet verplicht maar een kleine schuiver is zo gemaakt en je vingers snel beschadigd. Kleine wondjes kunnen soms nare gevolgen hebben. Is je Tetanus weerstand (prik is 10 jaar geldig) wel op peil?

EHBO APP
Het Rode Kruis heeft een prachtige app ‘EHBO’ die je van dienst kan zijn als je alleen bent en ten valt komt of je onzeker bent wat te doen als iemand anders is gevallen. Die EHBO app geeft aanwijzingen waar je aan moet denken en op moet letten. Zet hem op je smartphone.

Een belangrijke functie van de app is dat je met één druk op de knop 112 alarmeert waarbij je positie direct wordt meegestuurd. Makkelijk voor een evt ambulance. Meestal geeft de 112 operator je ook aanwijzingen wat te doen bij het slachtoffer. Bij twijfel, gewoon 112 bellen. Better safe than sorry.

VERDERE BESCHERMING
Afhankelijk van hoe spannend je het maakt is het verstandig aanvullende beschermingsmiddelen te overwegen. Denk in eerste instantie aan een fietsbril, zand in de ogen is niet erg fijn. Bovendien gevaarlijk want door slecht zicht kun je verkeerd rijden en zelfs ergens tegenaan.

Verder zijn knie- en/of elleboogbeschermers te overwegen. Als je regelmatig de grenzen verlegt en de grond knuffelt wellicht een mooie optie. Voor als het heel hard gaat bv bij enduro en downhill zijn prima bodyprotectors, nekbraces, kuitbeschermers etc. te koop die je nog meer beschermen. Bedenk zelf welk risico je wilt lopen, het is beter wat meer aan te trekken (wat warm kan zijn) dan een vervelende blessure op te lopen.

BELANGRIJK BIJ ONZE TRAININGEN
Onderhoud
. Zorg dat je MTB in goede en veilige technische staat verkeert, aandacht voor: goed werkende remmen, kettingbladen, cassette, kettingen, banden, geen speling op het balhoofdstel. Zie onderhoud

Zadel omlaag. Bij veel van de Technische XC en freeride trainingen is het uit veiligheidsoverwegingen wenselijk je zadel omlaag te kunnen zetten. Wij bevelen daarvoor een dropper aan, tegenwoordig al vanaf ca 125 euro verkrijgbaar. Dat is niet alleen veiliger maar biedt meer mogelijkheden om lekker met je bike te spelen doordat je veel meer bewegingsvrijheid hebt. Een Quick Release zadelpenklem is een alternatief om de zadelpen omlaag te kunnen zetten, een klem met bout werkt niet. Zonder ‘zadel omlaag’ kun je niet meedoen met bepaalde Techniek en freeride training als bv. Bunny Hop en Jumps waarvoor dat vereist is. Per trainingsaankondiging wordt dat vooraf vermeld.

Trainer beslist. Een trainer die vaststelt dat je fiets onveilig is of je helm niet deugt mag je weigeren deel te nemen aan de training.

Meenemen. Neem altijd een reserve binnenband mee (bv in een zadeltasje) en bij voorkeur ook een z.g. powerlink om je ketting te kunnen repareren bij een breuk (let op juiste aantal versnellingen) en een tooltje om de gebroken kettingschakel te verwijderen.

Afstand houden. Houdt voldoende onderlinge afstand met anderen in de groep.

Respecteer tijdens het fietsen de nogo zones waar MTB-en niet is toegelaten!

Sociaal veilig sporten

Ook op dit vlak streven wij naar safety first. Lees wat wij doen aan sociaal veilig sporten en maak kennis met onze vertrouwenscontactpersoon.

 

Button