Onderhoud MTB

Onderhoud Mountainbike

Je hebt lekker gebiked en na afloop heb je een stukje bos aan je MTB. Wat nu?

Droog reinigen

Als je alleen wat zand aan de fiets hebt (geen klei oid) kun je dat het beste laten opdrogen. Daarna met een zachte borstel eraf borstelen, werkt prima. Probeer eens een afwasborstel, daarmee kom je op allerlei lastige plekjes.

Nat reinigen

Na een ritje in de modder kom je er niet onderuit de MTB nat af te doen. Laat de modder niet opdrogen waardoor het later een lastige klus wordt. Ga direct na de rit aan de gang. Het beste is eerst grove stukken afspoelen met een zachte straal water waardoor al de meeste modder eraf gaat. Dat zand kun je dan niet meer tegenkomen om krassen mee te maken! Vervolgens afsoppen of afsponsen met een emmertje sop (of een plantenspuit) Af en toe met autoshampoo met wax is ook goed voor de lak. Gebruik hier eventueel een zachte borstel bij. Gebruik geen hogedruk spuit, daarmee pers je vochtigheid in plaatsen waar je het niet wilt.

Tot slot naspoelen en droog maken. Het beste met perslucht even een rondje langs alle draaipunten en de ketting. Heb je dat niet, dan even de grootste druppels eraf halen door flink te schudden aan de fiets en droogwrijven met een droge doek (in ieder geval de ketting). Rond af door met enige regelmaat alle draaipunten en de ketting te smeren waardoor alles soepel loopt en roest wordt voorkomen.

Regelmatig een onderhoudsbeurt kost weinig moeite

  • Wacht niet te lang met onderhoud als dat nodig blijkt. Hoe langer je wacht, hoe erger en duurder een mankement wordt. 
  • Voordat je onderdelen van de MTB gaat onderhouden maak je ze eerst goed schoon. 
  • Draai niet alles te vast. Onderdelen moeten ook weer vrij gemakkelijk verwijderd kunnen worden. Gebruik indien mogelijk een momentsleutel. 
  • Om extra goed schoon te maken kan je ook eens een ontvetter of bike cleaner gebruiken. Dit middel is vooral handig bij lastig te bereiken plaatsen maar is soms wat agressief. Gebruik het daarom met mate. Zet af en toe de fiets in de autowas voor een beschermend laagje.
  • Bij schijfremmen verwijder olie, vet, zand en modder voor een goede remwerking. Door zand te verwijderen verleng je de levensduur van de remblokjes. Blaas ook evt zand tussen de remblokjes uit, evt met een fietspomp. Controleer gelijk of er nog voldoende remmateriaal op je remblokjes zit. Bij minder dan 1 mm kom je aardig aan de grens. Te lang doorrijden met versleten blokken leidt tot onherstelbare slijtage aan je schijven en moet je ze vervangen. Op tijd blokken wisselen is goedkoper. Gebruik in de winter gesinterde blokken, die zijn veel slijtvaster in de modder.
  • Maak bij V-brake remmen de zijkant van de velgen en V-brake remblokjes goed schoon.. 
  • Smeer geregeld de ketting (iedere schakel). Gebruik daarvoor speciale wax kettingolie, omdat deze vuilwerend en waterafstotend is. Het merk Squirt is een aanrader. 
  • Een cassette bestaat uit verschillende tandwielen (ook wel kransjes genoemd) en een draaiend gedeelte (de body) wat op het wiel wordt geschroefd. De kransjes worden op de body vastgezet met behulp van een sluitring. Het is niet nodig de cassette te smeren. Het wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt. Vuil is slijtage.
  • Vervang de ketting op tijd, omdat het anders ten koste gaat van de veel duurdere cassette. Gebruik een ketting meetlatje om te bepalen of de ketting aan zijn onderhoudslimiet zit (dan niet talmen maar vervangen, de kans dat je dan langer doet met cassette en voortandwiel is dan aardig groot). 
  • Wanneer je de cassette (of bepaalde kransjes) vervangt moet je ook de ketting vernieuwen. Als je alleen de ketting vervangt en je trapt daarna door als je veel kracht zet is het tijd voor een nieuwe cassette en/of VTW.
  • Het beste kan je voor elke rit de fietsketting even met een doek droogvegen. Je veegt dan de wax of kettingolie er af die je de vorige keer bij thuiskomst erop hebt gedaan. Hierdoor haal je de vettigheid weg waardoor stof en zand minder blijft plakken en het minder snel slijt.  
  • Een tip om de levensduur van de ketting en cassette te verlengen: fiets niet met een gekruist verzet, met andere woorden: voorkom dat je fietst met het grootste voorblad én grootste achtertandwiel of kleinste voorblad én kleinste achtertandwiel. 
  • Zet je fiets ondersteboven om gemakkelijker lastige plaatsen te bereiken. 
  • Gebruik vet (of nog beter montagevet) om te verhinderen dat de zadelpen, stuurpen en pedalen vast komen te zitten. Bij Carbon materiaal speciaal carbon 'smeer' gebruiken (let op gewoon vet aan carbon maakt het zo goed als waardeloos) 
  • Omdat je van het schoonmaken behoorlijk vieze handen kunt krijgen: gebruik groene zeep met wat zand. 
  • Ook handig: latex handschoenen ter voorkoming van al te vieze handen. 
  • De derailleurkabel rekt soms wat op. Dat merk je doordat bv de derailleur achter niet overschakelt en soms een ratelend geluid maakt. Dan kun je de versnellingskabel strakker zetten door een a twee stopjes (halve slag) te draaien aan de kabelversteller van de shifter op het stuur. Als dat onvoldoende is nog maar eens aan a twee tikjes. Net zo lang tot het schakelen weer lukt. Probeer dan of het terugschakelen nog lukt want als het te strak staat gaat het daar mis. Rechtershifter: draai naar voren voor strakker, bij de linkershifter juist naar achterdraaien (van boven gezien).
  • Gebruik kabelstoppers om er voor te zorgen dat er minder vocht en vuil in de kabels komt. 
  • Zorg voor een einddopje op het uiteinde van de kabel om rafelen tegen te gaan. 
  • Moeren en boutjes kun je insmeren met vaseline ter voorkoming van roestvorming. 
  • De maximale bandenspanning staat aangeven op de zijkant van de buitenband. Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de rolweerstand, maar een te hard opgepompte band geeft minder grip. Bij te slappe banden is de kans op lekrijden een stuk groter en de slijtage neemt toe. ca 1,6 a 2 Bar is prima afhankelijk van je gewicht.
  • Spuit nooit olie of spray op remblok of remschijf (of velgrand bij V-brakes), ook niet de spuitnevel. Daardoor vermindert de remwerking gevaarlijk! Als het per ongeluk toch gebeurt, direct dat remdeel ontvetten met remreiniger.

Pech onderweg

  • Zorg dat je altijd minimaal een passende binnenband (biba) bij je hebt (twee is beter) en een klein bandenpompje. Bij een lekke band wissel je dan de biba. Als je de biba eruit hebt, controleer dan of er iets in de buitenband zit, vaak een doorn. Die moet eruit want als je die laat zitten ben je zo weer de pineut. Plakken van de lekke biba doe je evt later thuis. 
  • Bij kettingbreuk onderweg is het handig een kettingpons (bv als deel van een multitooltje) bij je te hebben en een z.g. powerlink. Verwijder met de pons de kapotte kettinglink en vervang die door de powerlink. Dan kun je weer verder. Een 9 speed powerlink past ook op een 10 speedketting en vaak ook op een 11 speed. Dat zit wat los bij 10/11 maar is als thuisbrenger wel ideaal.
  • Een reserve achterpad heb je nodig als je achterpad afbreekt. Als je die niet bij je hebt maar wel een kettingpons en powerlink kun je de derailleur verwijderen, de ketting inkorten en een singlespeed van de fiets maken. Zo kun je toch nog naar huis fietsen.
  • Neem bij heel lange ritten ook een reservesetje schijf)remblokken mee. Als het modderig is verdwijnen organische maar heel soms ook de hardere gesinterde blokken als sneeuw voor de zon. 
  • Zorg altijd voor voldoende water in je bidon. Als je een niet repareerbaar defect hebt kan het lopen lang duren, vochttekort kun je dan niet gebruiken. Voorts is het handig als je valt om de wond uit te spoelen (maar niet als er sportdrank in zit).  
Terug